TechDisk Project, posant a prova la targeta gràfica

Ja tenim eines per a diagnosticar la CPU, i la memòria del nostre Mac. Un altre problema comú que ens podem trobar són imatges extranyes a la pantalla o bé que la pantalla del nostre mac simplement no doni vídeo. El diagnòstic en moltes ocasions és clar i simplement cal apuntar a la targeta gràfica del Mac en qüestió, però i quan no és tan evident que està fallant aquest component?

Entenen el funcionament d’una targeta gràfica

La Graphics Processor Unit o GPU per abreviar és el component encarregat de portar a la pantalla de l’ordinador tot el relacionat amb la imatge en l’ordinador. No entraré en molt de detall, per que la veritat és que en si ens donaria per fer un blog dedicat al tema, però bàsicament és un ordinador especialitzat en tractament d’imatge dins el propi ordinador. Aquesta peça consta de 2 subcomponents principals: la GPU que explicat de manera molt simple vindria a ser un processador especialitzat en càlculs gràfics i la VRAM o memòria de vídeo  on s’emmagatzemen els càlculs ja acabats que posteriorment es transformen en senyals analògiques o digitals (segons el nostre monitor i connexió) que veurem a pantalla.

L’ull humà té una percepció de moviment a partir del moment en que es presenten 24 imatges estàtiques per segon. La majoria de monitors actuals per tal de donar la il·lusió de moviment fluid ens presenten de mitjana 60 imatges per segon o el que es el mateix, una velocitat de refresc de 60Hz. Això vol dir que durant un segon, la targeta gràfica del nostre ordinador és capaç de calcular 60 vegades tots i cadascun dels puntets (pixels) que formen la imatge que es veu en pantalla! (L’exclamació és per que hem sembla fascinant el nombre de càlculs per segon que fan aquestes petites meravelles :-)).
De fet, la GPU és suficientment ràpida per a generar més de 60 imatges per segon i d’aquí vé la necessitat de disposar una porció de memòria extremadament ràpida (VRAM) per a emmagatzemar la informació al ritme que la GPU genera les imatges i que es va actualitzant a mida que les imatges s’han anat enviant cap a la pantalla.

Una fallada evident i clàssica de la targeta gràfica és simplement que aquesta no doni imatge alguna a la pantalla i tinguem una pantalla en negre sempre i quan sapiguem del segur que el monitor funciona correctament. Tan si falla la GPU com la VRAM tindrem una sèrie de patrons que ens indicaràn quina és la part de la targeta gràfica que està fallant.

Si falla la VRAM

La VRAM és la part més sensible al calor de la targeta gràfica i l’encarregada d’emmagatzemar imatges ja calculades i càlculs parcials del que es presentarà al monitor, si aquesta falla podem trobar errors de color en la imatge, patrons estranys a pantalla i forats en el que hauria de ser la imatge complerta. En funció de la porció de memòria que estigui afectada serà més o menys evident que està fallant.

Es important tenir en compte que molts models de targeta gràfica utilitzen total o parcialment la memòria RAM de l’ordinador, per aquest motiu és important comprovar que aquesta funciona correctament avanç d’assegurar que és la VRAM que ens dóna problemes de renderitzat d’imatge.

Si falla la GPU

La GPU és el component de la targeta gràfica que fa el càlcul de les imatges que es presenten per pantalla. També es força sensible al calor i en aquest cas és probable que en condicions de temperatures baixes treballi correctament mentre que al calentar-se comenci a fallar. Més endavant veurem com forçar el calentament d’aquest component.

Eines per a diagnosticar fallades de GPU o VRAM

Igual que hem vist amb la memòria RAM, el procediment a seguir és fer treballar el component al màxim del seu rendiment de manera que si tenim un error relacionat amb la temperatura de treball aquest es faci evident. Per a posar la targeta gràfica al màxim de la seva capacitat podem utilitzar les següents aplicacions.

GPU Test

GPU Test és una aplicació senzilla, capaç de posar entre l’espasa i la pared la targeta gràfica de l’ordinador en qüestió de segons. A més ocupa molt poc espai, ideal per en JARVIS que està a dieta i no interessa que ocupi molt d’espai. Bàsicament cal seleccionar el tipus de test adequat a un OpenGL compatible amb l’ordinador que es vulgui posar a prova.

Interfície gràfica de GPU Test.
Un cop haguem seleccionat el test al desplegable de la part superior. Fem cliquem el botó “Run Stress Test”

Els dos exemples que segueixen són tests que podem fer amb GPU Test.

Altres opcions

M’agrada especialment GPU Test per la seva lleugeresa però no per això és l’única aplicació que ens pot ajudar amb aquests afers, us deixo una sèrie de links d’altres alternatives que han compartit amb mi companys de feina:

  • Unigine Heaven – Benchmark; és una aplicació gratuïta per a ús personal i benchmark (test de rendiment) però de pagament per a tests d’estres com els que volem fer, hem de passar per caixa a pagar 15$. A part del test també monitoritza la temperatura de la GPU i exporta a format CSV la gràfica, especialment útil aquesta funció.
  • Unigine Valley – Benchmark; igual que Heaven si volem fer tests d’estres haurem de passar per caixa per 20$ aproximadament.
  • Maxon – Cinebench; Una altra aplicació de benchmark però amb tests suficientment llargs per fer patir no només la GPU sinó també la CPU. Completament gratuït.

Tancament i conclusions

Finalment acomiadar-me després d’un post llarguiiissim! Crec que en futures ocasions aquest tipus de post els partirem en vàries entregues. Han passat un parell de mesos després de l’última publicació i no és la meva intenció que s’allargui tant el temps entre publicacions però amb la campanya de nadal pel mig ha costat tornar a la normalitat.

Finalment hem pregunto si coneixeu alguna altra aplicació, o tècnica per a posar a prova la targeta gràfica. Recordo l’antiquíssima OpenMark de GioFX que anava fantàsticament bé però és complicat trobar-la on-line ja que fa anys que es va descontinuar. Comentaris i feedback benvingut!

Anuncis

Autor: Miquel Despuig

Engineering Student, and a passionate of CMS's web development, design, and anything related to...

1 thought on “TechDisk Project, posant a prova la targeta gràfica”

Vols deixar un comentari?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s